Wykorzystując różne estetyki, Artystka eksperymentuje, by uchwycić kwintesencję „kobiecego" języka malarskiej ekspresji. Ważnym aspektem jest dla niej erotyka i obraz kobiecego ciała. Płótna są duże, rozedrgane, pełne intensywnych barw, pośród których dominuje obezwładniający róż. Inne z kolei mroczne, duszne, przywodzą na myśl piękne, ale trujące lub pożerające swoje ofiary kwiaty. Figuratywne i abstrakcyjne. Pełne ekspresji. Tak nieoczywiste i różnorodne, jak Swinarska postrzega kobiecość z jej sprzecznościami.
Artystka afirmuje i odważnie odsłania cechy uznawane stereotypowo za kobiece, zestawiając je z tymi wciąż nieakceptowanymi kulturowo. Bohaterki Swinarskiej łączą w sobie wiele figur: femme fatale, matki poświęcającej życie opiece nad rodziną, zakochanej do szaleństwa dziewczyny, bezkompromisowej twórczyni stawiającej sztukę na pierwszym miejscu. Artystka odkrywa ich emocjonalność, słabość, wrażliwość i sensualność. W tle jednak kryją się siła, pasja, determinacja, bezwzględność czy okrucieństwo. Kobiety Swinarskiej są zarazem kruche i niebezpieczne.
Jednym z wątków opowieści o nieobecnych kochankach stają się unikatowe doświadczenia artystek i silne związki pomiędzy aktem miłosnym, a aktem twórczym. W towarzyszącym wystawie filmie Swinarska rozmawia z czterema dojrzałymi artystkami. Zachęcając do spojrzenia w przeszłość, zadaje im prowokacyjne pytanie. Co jest ważniejsze - miłość czy sztuka?
Twórczość Katarzyny Swinarskiej jest wynikiem feministycznej praktyki artystycznej - zarówno w obszarze tematyki, jak i estetyki. Artystka obrazuje kobiece doświadczenie sięgając do rodzinnych przekazów, badając życie kobiet, które zapisały się w historii, czerpiąc z doświadczeń własnych i osób, które ją otaczają. Doświadczenie jednej kobiety wpisuje w uniwersalne, uwarunkowane kulturowo i historycznie losy pokoleń naszych prababek, matek i sióstr.
Wystawa Nieobecni kochankowie to opowieść o tym, że samotność kobiety wpisana jest w każdą miłosną relację. Nie tylko jako efekt rozpadu związku. To też dziadkowie, ojcowie i mężowie pracujący na morzu lub za granicą. To mężczyźni walczący i ginący na wojnach. A także ci, którzy choć obecni fizycznie, stają się niedostępni emocjonalnie. Uciekający od odpowiedzialności i związków, wycofujący się do zajęć męskiego świata, przytłoczeni siłą i rosnącą niezależnością kobiet.
kuratorka: Agata Abramowicz
czas trwania wystawy: 15.02.2025 ~ 11.05.2025
wernisaż wystawy: sobota 15 lutego
śr ~ pt 14:00 ~ 18:00
sob 10:00 ~ 14:00
Gdynia, ul. 3 maja 27~31/30